گروه درس فلسفه منطق استان اردبیل

گروه درس فلسفه منطق استان اردبیل

گروه درس فلسفه منطق استان اردبیل

گروه درس فلسفه منطق استان اردبیل

موارد باعث کج فهمی

هرچند در این درس سعی شده کلیات با زبانی  شییوا، رسا، بلیغ،ساده بیان و اموزش داده شود اما همین سادگی در بعضی موارد سبب کج فهممی ،  ددیر  فهممی مطالب برای فراگیران می  شود که چند مورد انرا بیان می کنیم؟؟ 

1--در صفحه بییست  سطر ششم  مفهوم جنس بصورت  دقیق تبیین وتعریف نشده مثلا جنس ونوع  در جواب چه سوالی می ایند که بجای توضیح  مفهوم این مفاهیم به توضیح از طریق مصادیق اکتفا  شده هرچند توضیح مصادیق  لازم است اما برای یادگیری کافی نیست و تقسیم جنس به قریب و بعید باید در این مبحث بعد از تعریف جنس گنجانده می شد  تا فرا گیر همزمان با تعریف جنس تعریف قریب و بعید را یاد بگیرد                                    

2-در صفحه 21سطر هفتم  در تعریف فصل از  مفهوم  ذات استفاده شده که بهتر بودذاز  مفاهیم نوع وماهیت استفاده شودبه این صورت  فصل مفهوم کلی ذاتی است که اختصاص به یک  نوع  دارد وان را از انواع دیگر جدا می کند                                                                                              

 3-صفحه 21سطر 11و12در تعریف نوع گفته شده مفهومیی که ازجنس وفصل  تشکیل  شده نوع می گویندکه برایی فراگیران قابل درک نیست زیرا اینجا منظور ترکیب حقیقی است  نه اعتباری که فراگیردر این تعریف  ترکیب اعتباری برداشت  می کنند در  حالی که ر کلیات پنج گانهمنظور مفاهیم است نه مصادیق خارجی مفاهیم یا بهتر در تعریف بگوییماز اتحاد جنس وفصل مفهومی ذاتی حاصل می شود که نوع نام   د ارد هرچند این  تعریف هم برای معرفی نوع کافی نباشد                                                                                 

4- صفحه 22 تفکیک و   تقسیم  ؟فقط به ذکر اجناس اکتفا شده در  صورتی که بهتر بود برای اینکه فراگیران  سردر گم نشوند جتس قریب وبعید  برای هر کدام از اجناس ذکر می شد مثلا خرما وسیب  اگر  منظور درخت  خرما  وسیب که جنس قریب انها درخت وجنس بعید گیاه  است که بهتر این   بود نوشته می  شد                    

 5-صفحه23تفکیک وتقسیم  بعضی عرضی ها که لازمه یک نوع خاص هستند که به انها عرض خاص می گویند مثل سه زاویه داشتن برای مثلث یا شگفت زدگی برای انسان که این تعریف برای عرض خاص جامع نیست وفقط شامل عرض لازم ماهیت می شود و عرضی  هایی  مانند کشاورز بودن وپزشک بودن را شامل نمی شود ..                                                                                                                         

  6-در تفکیک و تقسیم صفحه 23اول باید مشخص شود کدام مفهوم برایکدام مفهومعرض است  که به جای عرض باید عرضی  بیاید..                                                                                                          

  7-درتفکیک  صفحه  23عرضی ها و(عام وخاص) و جوهرها را هر کدام جدا در یک ستون نوشته شود سپس عرض ها  وجوهرها را بایکدیگر مقایسه کنیم که باعث می شود تمرین  واضح تر و روشن تر باشد ..                مثلا"دومفهوم سفیدی وسیاه که عرض هستند گاها"مشاهده شده همکاران غیر مرتبط بجای جوهر وعرض مقایسه می کنند

  8-این درس  که هدف ان اموزش مفاهیم جوهر وعرض و اقسام انهاست متاسفانه کاملا" شفاف توضیح داده نشده اند و نمونه ان تمرین  شماره  3 صغحه 25کتاب است که درحد متن کتاب نیست  که یا باید تمرین حذف شود یا در باره جوهر وعرض و اقسام انها توضیح کافی داده شود.....                                                          

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.